Wat is de definitie van voorwetenschap (art. 2 REMIT)?

Informatie volgens REMIT:

  • informatie die verplicht openbaar moet worden gemaakt overeenkomstig Verordeningen (EG) nr. 714/2009 en (EG) nr. 715/2009, met inbegrip van richtsnoeren en netcodes die op grond van die verordeningen zijn vastgesteld;
  • informatie met betrekking tot de capaciteit en de benutting van faciliteiten voor productie, opslag, verbruik of transmissie van elektriciteit of aardgas, of informatie over de capaciteit en benutting van lng-installaties, met inbegrip van de geplande of ongeplande niet-beschikbaarheid van deze installaties;
  • informatie die verplicht openbaar moet worden gemaakt overeenkomstig Europese of nationale wet- en regelgeving, marktvoorschriften, contracten of gebruiken op de betrokken groothandelsmarkt voor energie, voor zover deze informatie waarschijnlijk een aanzienlijke invloed zou hebben op de prijzen van dergelijke voor de groothandel bestemde energieproducten; en
  • andere informatie die een redelijk handelende marktdeelnemer waarschijnlijk zal gebruiken om er zijn beslissing om over te gaan tot een transactie inzake of een order te plaatsen voor de handel in een voor de groothandel bestemd energieproduct ten dele op te baseren.

"voorwetenschap" is:

  • niet openbaar gemaakte informatie
  • die concreet is
  • en die rechtstreeks of middellijk verband houdt met één of meerdere voor de groothandel bestemde energieproducten
  • en die, indien zij openbaar zou worden gemaakt, een aanzienlijke invloed zou kunnen hebben op de prijzen van deze voor de groothandel bestemde energieproducten.

ACER legt deze definitie uit in zijn gids betreffende de toepassing van de REMIT-verordening. (ACER-richtsnoer 5.3.1 tot en met 5.3.4)

Wat zijn de verplichtingen voor de bekendmaking van voorwetenschap (art. 4 REMIT)?

Marktdeelnemers maken tijdig en op een doeltreffende manier voorwetenschap publiekelijk openbaar, waarover zij beschikken met betrekking tot bedrijfsactiviteiten of faciliteiten die de betrokken marktdeelnemer, of hun moederonderneming of verbonden onderneming, bezit of controleert, of voor wiens operationele aangelegenheden deze marktdeelnemer of onderneming geheel dan wel gedeeltelijk verantwoordelijk is. Deze openbaarmaking betreft informatie betreffende de capaciteit en het gebruik van de installaties voor de productie, de opslag, het verbruik of het transport van elektriciteit of aardgas of informatie betreffende de capaciteit en het gebruik van de lng-installaties, inclusief de voorziene of onvoorziene onbeschikbaarheid van deze installaties.

Wat wordt er verstaan onder een doeltreffende openbaarmaking?

 

Voor een doeltreffende openbaarmaking bestaat 1 benadering:

Transparantie van de groothandelsmarkten voor energie vereist openbaarmaking van voorwetenschap om te zorgen voor verspreiding van de informatie naar een zo breed mogelijk publiek via gemakkelijke en gelijke toegang voor alle gebruikers van deze informatie.

Voor ACER moet de voorwetenschap vóór 01/01/2021 op een daartoe bestemd platform, namelijk een platform voor de openbaarmaking van voorwetenschap (Inside Information Platform) openbaar worden gemaakt.

Een platform voor de openbaarmaking van voorwetenschap is een elektronisch systeem specifiek bedoeld voor de openbaarmaking van informatie, wat meerdere marktdeelnemers in staat stelt om deze informatie te delen met het grote publiek en te voldoen aan de minimale kwaliteitscriteria opgenomen in hoofdstuk 7.2.2.

De lijst met de daartoe bestemde platformen is beschikbaar op de REMIT PORTAL.

 

Minimumeisen

Op technisch niveau (ACER-richtsnoer 7.2.2):

  • de informatie moet op een non-discriminatoire, kosteloze manier worden verstrekt,
  • er moeten elektronische middelen worden gebruikt om ervoor te zorgen dat de volledigheid, de integriteit en de vertrouwelijkheid van de door de marktdeelnemers verstrekte informatie bewaard wordt tijdens de verzending, ontvangst, opslag en verwerking naar het platform,

  • de informatie moet beschikbaar zijn via een RSS-informatiestroom die specifiek is voor de bekendmaking van voorwetenschap en die voor het publiek gemakkelijk en snel toegankelijk is (specifieke informatie « REMIT guidance on the implementation of web feeds for inside information plateforms »),
  • het filteren van de informatie, inclusief historische informatie, op relevante gegevenscategorieën moet mogelijk zijn om het doeltreffende gebruik ervan te bevorderen, ook in een downloadbaar formaat,

  • historische voorwetenschap, inclusief eventuele gewijzigde informatie, wordt voor het publiek toegankelijk gemaakt voor een periode van ten minste 5 jaar na het einde van de gebeurtenis,

  • de informatie moet beschikbaar zijn in een Europese taal en in het Engels, of uitsluitend in het Engels,
  • efficiënte redundantie, back-up- en/of noodoplossingen, evenals een minimumtermijn voor onbeschikbaarheid van de service geleverd door een platform, zijn gegarandeerd,

  • platformen moeten voorzien in maatregelen om belangenconflicten met marktdeelnemers te voorkomen;

Voor wat de inhoud van de informatie betreft (BIJLAGE VIII MoP REMIT):

  • datum en uur van bekendmaking,
  • datum en uur van het incident,
  • indien van toepassing, de naam en plaats van de betreffende activa ("asset"),
  • indien van toepassing, de betreffende markt,
  • indien van toepassing, de getroffen capaciteit van de activa in kwestie,
  • indien van toepassing, de beschikbare capaciteit van de activa in kwestie,
  • indien van toepassing, de betreffende brandstof,
  • indien van toepassing, een raming van de duur tot de gedeeltelijke of volledige terugkeer van de beschikbaarheid van de betreffende activa,
  • indien van toepassing, de reden van de onbeschikbaarheid van de betreffende activa. Indien de reden van de onbeschikbaarheid niet gekend is, moet de informatie worden bijgewerkt zodra de reden(en) is/zijn bevestigd,
  • indien van toepassing, een overzicht van alle bekendmakingen betreffende eenzelfde incident,
  • alle informatie die de lezer nodig heeft om de informatie te begrijpen.

Opgelet: elke openbaarmaking van voorwetenschap die onvolledig of onjuist is, wordt beschouwd als een niet-doeltreffende openbaarmaking en vormt dan ook een inbreuk (breach) op de REMIT-wetgeving.

Wat wordt er verstaan onder een tijdige openbaarmaking?

De voorwetenschap moet openbaar worden gemaakt vóór de trading van voor groothandel bestemde energieproducten waarop deze informatie betrekking heeft of voordat er aan een andere persoon wordt aanbevolen om handel te drijven op de groothandelsmarkten voor energie waarop die informatie betrekking heeft.

De informatie moet daarom normaliter zo snel mogelijk, maar uiterlijk binnen het uur, openbaar worden gemaakt, tenzij anders is bepaald in de toepasselijke regels en voorschriften.

Wat zijn de bekendmakingstermijnen en de uitzonderingen?

Artikel 4, lid 2, van de REMIT-verordening voorziet in de mogelijkheid om de openbaarmaking van voorwetenschap uit te stellen teneinde de rechtmatige belangen van de marktdeelnemer te beschermen. De marktdeelnemer mag in geen enkel geval de niet-openbaar gemaakte informatie gebruiken en moet ACER en de nationale regulerende instantie hiervan in kennis stellen.

De marktdeelnemers mogen ook op grond van artikel 4, lid 7, de openbaarmaking van voorwetenschap uitstellen indien dit kritieke infrastructuren zoals vastgesteld in artikel 2, onder d), van Richtlijn 2008/114/EG in gevaar zou brengen.

Wat betekent marktmanipulatie met betrekking tot voorwetenschap (art. 3 REMIT)?

Merk op: elke openbaarmaking van voorwetenschap die onvolledig of onjuist is, wordt beschouwd als een niet-doeltreffende openbaarmaking en vormt dan ook een inbreuk (breach) op de REMIT-wetgeving.

Handel met voorwetenschap is verboden (definitie art. 3 REMIT).

Welke maatregelen moeten de marktdeelnemers nemen vóór het einde van 2020 om in overeenstemming te zijn met de vereisten van de nieuwste ACER-richtsnoeren?

  • Als u uw voorwetenschap momenteel niet openbaar maakt op een platform specifiek bedoeld voor de openbaarmaking van voorwetenschap, raadt CREG u ten zeerste aan contact op te nemen met een platform voor de openbaarmaking van voorwetenschap opgenomen in de lijst van ACER op zijn Remit Portal om uw voorwetenschap openbaar te kunnen maken volgens de richtlijnen van ACER teneinde uiterlijk 01/01/2021 aan de nieuwe eisen te voldoen.
    Voor de Belgische marktspelers actief op de elektriciteitsmarkt, zal Elia een platform voor de openbaarmaking van voorwetenschap inzake outages alsook andere marktinformatie bieden. We wijzen erop dat ENTSOE niet als platform voor de openbaarmaking van voorwetenschap maar wel als transparantieplatform is opgelijst.
    Voor de Belgische marktspelers actief op de gasmarkt, kunnen de marktspelers een beroep doen op bestaande platformen. ENTSOG, bijvoorbeeld, dat een transparantieplatform is maar eveneens fungeert als een platform voor voorwetenschap.
  • Marktspelers die over voorwetenschap beschikken moeten tijdig en regelmatig bijgewerkte informatie verstrekken over de plaats waar voorwetenschap openbaar werd gemaakt. Deze informatie wordt door het Agentschap openbaar gemaakt in het kader van het Europees register van marktspelers (CEREMP).
    De CREG vraagt de Belgische marktdeelnemers om afdeling 1 van het CEREMP over de plaats van openbaarmaking van voorwetenschap bij te werken door het platform voor de openbaarmaking van voorwetenschap op te geven, alsook de plek op uw website waar de voorwetenschap openbaar zou worden gemaakt in geval van back-upoplossing.
  • De verplichting om voorwetenschap openbaar te maken op daartoe bestemde platformen betreft gegevens die vallen onder voorwetenschap in het bezit van marktdeelnemers op wie de REMIT-verordening van toepassing is.

Wat zijn de berichten van ACER over voorwetenschap?

Open brief over de openbaarmaking van voorwetenschap en het gebruik van de platformen voor de openbaarmaking van voorwetenschap, gepubliceerd 30 mei 2018

Het doel van deze open brief is om de markt in brede zin te informeren over het standpunt van het Agentschap met betrekking tot bepaalde aspecten van de openbaarmaking van voorwetenschap in het kader van REMIT. Het doel van het Agentschap is ervoor te zorgen dat alle wettelijke verplichtingen worden nagekomen met betrekking tot de openbaarmaking van voorwetenschap (REMIT).

REMIT quarterly (Q4 2018)

  • Disclosure of inside information and the use of inside information platforms(IIP):
    Onderzoek van de huidige aanpak inzake de openbaarmaking van voorwetenschap: ACER richt zich op het wijzigen van relevante documentatie (namelijk de ACER Guide en de procedurehandleiding) om de openbaarmaking van voorwetenschap aan het grote publiek en de rapportage aan het Agentschap te verbeteren.
    Het gebruik van IIP moet worden beschouwd als het juiste technische middel om doeltreffende openbaarmaking van voorwetenschap te bereiken, in overeenstemming met de gangbare praktijk inzake de regulering van de financiële markten.
    De lijst van de IIP-platformen op de website van het Agentschap werd nader bekeken om te zorgen voor uniforme en consistente naleving van de toepasselijke organisatorische en technische vereisten.
  • Update of the Guidance on the implementation of web feeds for Inside Information Platforms.
    Op 13 december 2018 publiceerde het Agentschap de tweede versie van de gids over de implementatie van webfeeds voor de platformen voor de openbaarmaking van voorwetenschap, die een nieuw hoofdstuk bevat over het verzamelen van historische informatie over dringende marktboodschappen (UMM). Het nieuwe hoofdstuk voorziet de platformen voor de openbaarmaking van voorwetenschap van instructies over de manier waarop, bij het Agentschap, webfeeds moeten worden aangeleverd die niet regelmatig door het Agentschap zijn onderzocht.

REMIT quarterly (Q3 2019)

  • Public consultation on the definition of inside information:
    In juli 2019 publiceerde ACER een openbare raadpleging over de definitie van voorwetenschap en nodigde alle belanghebbenden uit om hun opmerkingen vóór 16 september 2019 te bezorgen.
    Het doel van de openbare raadpleging was het verzamelen van informatie over de ervaringen en de benaderingen van de marktdeelnemers met betrekking tot hun beoordelingen van de voorwetenschap en hun naleving van de verplichting om voorwetenschap tijdig en op een doeltreffende manier openbaar te maken. Het Agentschap zal de input van de belanghebbenden gebruiken om zijn richtsnoeren voor de openbaarmaking van voorwetenschap te verbeteren in overeenstemming met REMIT, inclusief richtsnoeren inzake de drempels voor de definitie van voorwetenschap en de openbaarmaking van voorwetenschap.

REMIT quarterly (Q1 2020)

  • ACER extends certain compliance deadlines
    De deadline voor marktdeelnemers om volledig te voldoen aan de ACER-richtlijnen voor het openbaar maken van voorwetenschap op een door ACER opgelijst IIP wordt verlengd tot 1 januari 2021.
  • ACER publishes the 5th edition of its Guidance on the application of REMIT
    De nieuwe editie van de ACER Guide:
    - geeft meer informatie over de beoordelingen van "voorwetenschap" en beschrijft verschillende voorbeelden van "informatie" en "voorwetenschap" over de groothandelsmarkten voor energie
    - introduceert beste praktijken voor interne nalevingsregels van marktdeelnemers.
    Hierin is opgenomen:
    - een kader om te beoordelen of specifieke feiten als voorwetenschap gekwalificeerd kunnen worden,
    - adequate mapping van de informatiestroom en maatregelen over hoe om te gaan met voorwetenschap,
    - een lijst van personen met voorwetenschap en/of mechanismen die identificatie mogelijk maken de personen met voorwetenschap onder de marktdeelnemers.

Wat zijn de nuttige internetlinks in verband met voorwetenschap?